Bevrijding, Vrijheid én Vrede

1024 691 Zaltbommels Kamerkoor

Het Bevrijdingsconcert van het Zaltbommels Kamerkoor op 5 mei jongstleden was letterlijk en figuurlijk een bevrijding! Zowel het koor, als voor het publiek, na corona. Het concert werd geopend door wethouder Willem Posthouwer.

Het koor zong naast muziek van Scandinavische componisten als Sibelius (het bekende Finlandia-‘Song of Peace’), Nilsson (Gabriellas sång uit de Zweedse film ‘As it is in heaven’) en Edvard Grieg (‘Letzte Frühling’) ook muziek van Nederlandse bodem. Zo klonk ook een verrassend, vierstemmig Wilhelmus uit 1600 en ‘Merck toch hoe sterck’ in een bewerking van Felix de Nobel. Koorlid en voorzitter van het ZBKK, Hans de Wit, schreef in 2006 geïnspireerd door zijn vroege ochtendwandelingen het gedicht ‘Waalvrede’. In 2019 heeft hij het gedicht getoonzet voor a-capellakoor, een wereldpremière dus! En twee andere koorleden maakten een Nederlandse tekst over Zaltbommel op een traditioneel koorwerk, de compositie heet ‘Hoor de Waal!’.

De muziektent in het stadspark, afgeschilderd in een uitbundig groen lentelandschap, met zachte zonnestralen en meezingende vogels en een heuse ijscoman, maakten het plaatje helemaal compleet.