Die sonne, die mane, die sterren op 26 mei 15.00

791 1024 Zaltbommels Kamerkoor

Ons volgende concert komt er snel aan.

Het nieuwe, kleurrijke a-capellaprogramma ‘Die sonne, die mane, die sterren’ van het Zaltbommels Kamerkoor o.l.v. dirigente Irene Maessen neemt u mee op een muzikale reis door een zeer gevarieerd landschap. Hieruit blijkt maar weer hoe veelzijdig het Zaltbommels Kamerkoor is.
Op deze reis klinken liederen uit de renaissance van onder andere Orlando Di Lasso en Arbeau, maar ook uit de Franse romantiek en 20ste eeuw van onder meer Maurice Duruflé en Camille Saint-Saëns. Dit zijn de parels van de a-capellakoorzang.
Het koor begint met muziek van Nederlandse bodem uit de vroege renaissance en barok. Daar treffen we onder andere Jan Pietersz. Sweelinck. Dirigent Paul van Nevel maakte voor het Nederlands Kamerkoor een arrangement van Sweelincks orgelvariaties ‘Mein junges Leben hat ein End.’ Deze partituur mogen we speciaal voor dit concert gebruiken. Daarnaast zingt het koor bewerkingen van volksliederen, waaronder het Wilhelmus (rond 1600), dat pas veel later ons volkslied is geworden.
Dan volgen er hedendaagse Nederlandse composities van Sylvia en Irene Maessen op teksten van de middeleeuwse Hadewijch en de veel modernere Martinus Nijhoff. Sylvia, een zus van Irene, daagt de zangers uit om klanken te zingen die nieuw zijn voor het Zaltbommels Kamerkoor.
Irene componeerde haar lied voor het koor tijdens corona op het gedicht ‘Ik ging naar Bommel om de brug te zien’. In kleine koorbezetting werd deze compositie in première gebracht op het Emmy Verhey Festival.

Koop alvast je ticket.